Kali terakhir menerima peningkatan besar pada tahun 2021, Yamaha kini memperkenalkan MT-07 generasi keempat yang diberikan pelbagai peningkatan serta perubahan, yang bukan sahaja menaikkan lagi prestasinya, tetapi juga memberikan lebih fungsi kepada pengguna.
Sebelum pergi lebih lanjut, kami ingin nyatakan terus bahawa enjin dua silinder selari CP2 689 cc yang cukup berkemampuan itu masih dikekalkan, dengan menghasilkan kuasa sama, iaitu 73.4 hp pada 8,750 rpm dan 7,750 rpm. Walaubagaimanapun, ia sekarang melekap pada casis baru yang dikatakan 12 ke 13 peratus lebih kuat berbanding sebelum ini.
Selain transmisi handbook enam kelajuan biasa, dengan klac jenis help & slipper, MT-07 baru ini juga menerima pilihan transmisi automatik Y-AMT yang tidak mempunyai tuil klac di tangan dan tuil gear di kaki. Dengannya, penukaran gear boleh dibiarkan berlaku secara automatik atau menggunakan butang di sebelah kiri pemegang apabila berada dalam mod handbook.
Dalam mod automatik, ada dua tetapan yang disediakan, dengan satu untuk penukaran yang lebih santai dan satu lagi lebih agresif (berguna untuk tunggangan bersemangat). Tiada quickshifter diberikan untuk transmisi handbook, manakala transmisi automatik pula datang dengan tambahan fungsi cruise management.
Teknologi pada MT-07 2025 ini sudah bertambah canggih dengan penggunaan pendikit ride-by-wire YCC-T (Yamaha Chip Managed Throttle), yang membolehkan ia dilengkapi dengan dua mod tunggangan (mod customized disediakan sebagai pilihan tambahan) serta sistem kawalan cengkaman (boleh ditutup). Menambahkan lagi kepuasan apabila menunggang, terdapat bukaan pada atas tangki bahan api yang dapat menyampaikan bunyi sedutan udara kepada penunggang.
Rim MT-07 ini meskipun masih merupakan unit aluminium 17 inci, sebenarnya dibuat melalui teknologi SpinForged seperti rim MT-09 dan menjadikannya lebih ringan berbanding sebelum ini (sekitar 500 gram). Melekap padanya di bahagian hadapan adalah cakera berkembar 298 mm bersama angkup empat piston radial baru seperti MT-09. Belakang masih menggunakan cakera tunggal 245 mm bersama angkup satu piston.
Memegang rim ini adalah fork USD 41 mm serta triple clamp aluminium die-cast baru di hadapan, sementara di belakang mendapat monoshock dengan pelarasan pra beban dan lantunan. Kedudukan menunggang MT-07 baru ini berubah sedikit dengan pemegang yang lebih rendah dan dekat dengan penunggang, manakala peletak kaki pula adalah lebih rendah. Tinggi tempat duduk adalah 805 mm.
Sama seperti mannequin yang dipertingkat pada tahun 2022, MT-07 baru ini menggunakan skrin TFT lima inci untuk paparan informasi dan ia boleh disambungkan kepada telefon bimbit untuk memaparkan navigasi dan notifikasi lain, dan boleh dikawal melalui butang baru di bahagian kiri pemegang.
Sudah tentu, sebagai mannequin generasi baru, MT-07 ini menerima reka bentuk serba baru, yang termasuk lampu hadapan, panel belakang dan juga tangkinya. Berat keseluruhan MT-07 2025 adalah 183 kg bagi versi handbook dan 186 kg bagi versi Y-AMT, dan ia datang dengan tangki bahan api 14 liter.
Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.