18 C
New York
Monday, November 18, 2024

Nissan Kicks e-Energy – spesifikasi pasaran Malaysia didedah, pacuan elektrik 100%, enjin jadi generator


Nissan Kicks e-Power – spesifikasi pasaran Malaysia didedah, pacuan elektrik 100%, enjin jadi generator

Edaran Tan Chong Motor (ETCM) mendedahkan spesifikasi awal untuk Nissan Kicks e-Energy pasaran Malaysia, sebelum ia dilancarkan secara rasmi Disember ini. Kita akan mendapat Kicks generasi pertama, versi facelift, sama seperti Thailand, dan ia juga akan diimport (CBU) dari sana.

SUV segmen B ini datang dengan teknologi e-Energy generasi kedua, iaitu satu sistem hibrid yang menggunakan motor elektrik sepenuhnya untuk menggerakkan kenderaan, sementara enjin ICE bertindak sebagai generator. Ini membuatkan ia menyerlah dalam pasaran, memandangkan sistem hibrid Jepun lain biasanya bertukar antara pemanduan elektrik penuh, gabungan atau ICE sahaja, bergantung kepada keadaan.

Bagi Kicks, enjin petrol tiga silinder 1.2 liter NA e-Energy yang digunakan bertindak sepenuhnya sebagai generator untuk bateri 2.1 kWh, tanpa sebarang sambungan kepada roda. Memandangkan enjin itu hanya digunakan untuk menjana tenaga kepada bateri dan beroperasi dalam keadaan tetap, Nissan berkata ia dapat mencapai kecekapan suhu bertaraf tinggi, untuk memberikan kecekapan penggunaan bahan api yang lebih baik sambil mengurangkan emisi.

Nissan Kicks e-Power – spesifikasi pasaran Malaysia didedah, pacuan elektrik 100%, enjin jadi generator

Bateri itu menggerakkan motor elektrik berkuasa 129 PS/280 Nm, yang terletak di hadapan dan dapat memecut kenderaan 0-100 km/j dalam masa 9.5 saat. Menurut ETCM, penggunaan bahan api bercampur dikatakan berada pada tahap 21.7 km/l, dan dengan itu, jarak gerak dengan tangki bahan api penuh 41 liter boleh mencecah 900 km.

Terdapat juga sistem ‘e-Pedal Step’, serta mod EV yang tidak melibatkan enjin ICE langsung. Memandangkan bateri pada Kicks ini lebih kecil berbanding EV biasa, mod EV boleh membawa kenderaan bergerak 2.5 km pada kelajuan 40 km/j. Itu berguna apabila kenderaan merangkak dalam kesesakan atau berpusing mencari parkir.

Kita akan mendapat Kicks e-Energy dalam tiga varian, bermula dengan VL yang diberitahu akan datang dengan lampu hadapan LED penuh, cermin sisi boleh lipat sendiri, rim 17 inci (tiada tayar simpanan), tempat duduk ‘zero gravity’ (larasan handbook), brek parkir elektronik dengan Auto Maintain, pendingin hawa automatik serta cruise management.

Varian pertengahan pula datang dengan panel meter digital 7.0 inci serta skrin sesentuh 8.0 inci untuk sistem infotainmen, dengan sambungan Apple CarPlay/Android Auto dan enam pembesar suara. Dari aspek keselamatan, ia menerima tujuh beg udara, amaran pelanggaran hadapan dan Computerized Emergency Braking (AEB).

Kemudiannya, VLT juga mendapat tambahan tempat duduk balutan kulit dua tona, pemerhati keliling kenderaan 360 darjah, cermin pandang belakang pintar (skrin LCD dengan kamera), Lively Cruise Management, Blind Spot Warning dan Rear Cross Site visitors Alert. Anda juga boleh mendapatkan varian VLT ini dalam warna dua tona (varian terakhir).

Berkenaan warna, pilihan yang diberi adalah Black Star, Sensible White Pearl, Sensible Silver, Crimson Pearl dan Dawn Orange. Pembeli VLT boleh memilih bumbung hitam untuk badan berwarna oren, putih dan merah. Terdapat juga warna Darkish Steel Gray untuk VLT dua tona.

Sekarang ini, tinggal harga sahaja belum lagi didedahkan dan kita perlu menunggu pelancarannya minggu hadapan. Apa pendapat anda dengan spesifikasi dan penampilan Nissan Kicks ini? Bolehkah ia bersaing dengan Honda HR-V e:HEV RS atau Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid?

GALERI: Nissan Kicks e-Energy VL spesifikasi Malaysia

GALERI: Nissan Kicks e-Energy VLT dua tona spesifikasi Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles